NEWSLETTER
Αρ. ΓΕΜΗ: 162500116000
Η επανάσταση τούτη, πού προσπαθούμε νά ανασυγκροτήσουμε από τις λιγοστές πληροφορίες τών επιτομέων τών αρχαίων ιστορικών κι από τίς διάσπαρτες επιγραφές τών μικρασιατικών πόλεων, αποτελεί τή δραματικότερη σελίδα τής ιστορίας τού αρχαίου ελληνικού καί σέ γενικότερη προέκταση ελληνορωμαϊκού κόσμου. Κατά τήν άνοδο του ο ελληνικός κόσμος, πού συμπλέκεται κατά τήν τελευταία του φάση καί ταυτίζεται μέ τό ρωμαϊκό, ανέπτυξε βέβαια σ' αψηλότατο βαθμό τό δημοκρατικό πολίτευμα, τή μεταφυσική καί ηθική φιλοσοφία καί τήν τέχνη δέν ανέπτυξε όμως τήν τεχνική, γιατί βασίστηκε, όπως άλλωστε κι ό ρωμαϊκός, στή δουλεία. Μήν έχοντας όμως αναπτύξει τήν τεχνική καί συνακόλουθα τά μέσα τής παραγωγής, δέ διαμόρφωσε στό κοινωνικό σώμα του κί τήν προοδευτική εκείνη τάξη πού σάν φορέας τής συνέχειας τού πολιτισμού θά τόν προωθούσε σ' ανώτερες κοινωνικοπολιτικές συνθέσεις. Οί ελεύτεροι έχουν διαφοροποιηθεί μέσα από τήν ακμή τών δημοκρατιών: στούς πλούσιους, πού συγκεντρώνουν τό χρηματικό καί τό χτηματικό πλούτο, πού ζητούν νά καταλύσουν τή δημοκρατία καί νά επιβάλλουν τήν ολιγαρχική τούς εξουσία- καί πού δέν είναι τάξη προοδευτική, γιατί ξαναγυρίζουν σέ ξεπερασμένες μορφές οικονομίας καί πολιτείας καί στόν απογυμνωμένο λαό, τούς αχτήμονες - προλετάριους, πού ζούν παρασιτικά από τά διάφορα λειτουργήματα κι από τή βίαιη μέ τήν πολιτική εξουσία, πού διαθέτουν στίς αρχαίες δημοκρατίες κοινωνικοποίηση τού πλούτου τών κατεχόντων- καί πού κατά συνέπεια, δέ φέρνουν τή λύση τού κοινωνικού προβλήματος, μά ή τό διατηρούν ή τό θεραπεύουν προσωρινά γιά νά τό ανανεώσουν εντονότερο σέ λίγο. Αλλά καί οι δούλοι, συμμάζεμα άπ΄ όλες τίς καθυστερημένες φυλές τής γής, δέν είναι τάξη προοδευτική, ούτε κάν τάξη γιατί δέ διαμορφώνονται από μιάν οργανική κοινωνική διαφοροποίηση, μά αποτελούν στοιχείο εμβόλιμο στόν κοινωνικό οργανισμό καί αποκλεισμένοι καθώς είναι από τά κοινωνικά καί πολιτικά δικαιώματα, στερούνται τήν πείρα καί τά διαφέροντα τού πολιτισμού που τούς επιβάλλεται καί κατά συνέπεια δέν μπορούν νά αναλάβουν τόν ιστορικό ρόλο τής προώθησης του γι΄ αυτό κ΄ η επαναστατική τάση τους δέν είναι τάση κοινωνικής αναστοιχείωσης, μά καταστροφικής ανταρσίας κι ανταλλαγής τών ρόλων.
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)